Få et indblik i livet som hjemmeunderviser på SvSH

Vi har snakket med to af skolens undervisere, Sofie og Dea, som fortæller om, hvordan deres arbejdsliv har set ud under skolelukningen.

Det er nu mere end to uger siden, at statsministeren lukkede ned for Danmark. Hverdagen ændrede sig pludseligt og markant for både personalet og for de familier, som til daglig er knyttet til Skolen ved Sorte Hest. Vi har talt med to undervisere, Dea og Sofie, for at få et indblik i, hvordan den seneste tid har påvirket deres arbejde, nu hvor intet er som det plejer, og hvor vi må finde nye veje til at komme i mål med både undervisning og behandling.

En ny virkelighed

Hvad gør man med sine årsplaner og alt det man har forberedt, når skolen pludselig lukker, og klasseværelset flytter hjem til eleverne? Hvordan opretholder man behandlingsplaner, uden at kunne være tilstede og udføre behandling? Skolelukningen har bragt en helt ny hverdag med sig, og den har også betydet, at der med lynets hast skulle opfindes en ny måde at drive dagbehandlingsskole på. Om ikke andet for en stund.

Sofie - underviser i mellemtrin og udskoling

Sofie – underviser i mellemtrin og udskoling

Sofie Kjeldager Nygaard underviser de store elever på SvSH. For hende har lukningen betydet et farvel til den planlagte undervisning. ”Jeg har jo lagt en årsplan, som jeg gerne vil følge. Men jeg må indrømme, at jeg er afveget fra den i denne her tid. I stedet har jeg lavet et fysisk hæfte, som jeg er kørt ud og har afleveret til forældrene. Også for lige at se dem i øjnene,” siger Sofie.

Dea Hjermitslev - underviser i indskolingen

Dea Hjermitslev – underviser i indskolingen

For Dea Hjermitslev, som er underviser i indskolingen, var undervisningsmaterialer også noget af det første, der skulle være styr på, ”jeg havde på fornemmelsen, at lukningen ville vare mere end 14 dage. Og det er rigtigt vigtigt, at eleverne har nogle gode materialer.”

Men på trods af gode materialer har Dea været udfordret når hun har lavet ugeplaner til eleverne. ”Når du har eleverne hos dig, og kan tale med dem, så ved du jo, hvad de forstår og ikke forstår. Nu er du nødt til at prøve at gætte og forudse problemerne, inden du sender ugeplanen ud. Her er det selvfølgelig en klar fordel, at vi kender eleverne så godt som vi gør.”

For Sofie, der underviser på mellemtrinet, er det nemmere at komme i kontakt med eleverne og støtte dem, når de går i stå. ”Vi har fx dansk på programmet hver dag fra 12-14. Så sidder jeg med opgaverne foran mig, og skriver ud, ’Husk, at jeg sidder klar til at kunne hjælpe jer, hvis I møder de mindste problemer.’” Men på trods af den direkte kontakt til eleverne, er Sofie også nødt til at tilrettelægge undervisningen anderledes, end hun plejer. ”Udfordringen er, at jeg er vant til at køre undervisningen via Meebook ret konsekvent. Det fungerer skidegodt, men det er jo et dialogisk klasserum. Det kan man ikke på samme måde facilitere i denne her tid.”

Fjernbehandling og familiesamarbejde

For underviserne på SvSH fylder behandlingsarbejdet meget i hverdagen. Den miljøterapeutiske ramme i skolen, gør at behandling også finder sted som del af undervisningen. Derfor kræver det her en ekstra indsats for at sikre sig at trivsel og behandling opretholdes, selvom eleverne ikke er fysisk tilstede på skolen.

”Vi er jo altid i kontakt med forældrene, i forhold til hvordan det går derhjemme. Men det synes jeg vi er i højere grad nu. Selvom vi ikke har eleven hos os fysisk, er det vigtigt, at vi fortsætter den behandling vi er i gang med, og at den bliver holdt ved lige på distancen. Det er anderledes på den måde, at det nu er forældrene som kan mærke eleven og justere. Det kan jeg jo ikke hjemmefra. Så det er en særlig situation, at behandlingen nu foregår endnu mere i hjemmet,” siger Sofie.

Sofie i idrætsundervisning fra før skolelukningen.

Sofie i idrætsundervisning fra før skolelukningen.

Og de mange pludselige skift, som lukningen har medført, er da heller ikke en ideel situation for alle vores elever. Sofie udtaler, ”i forvejen kan det stresse eleverne, at ting ikke er som det plejer. Og så er der nogle ting, som fritidsaktiviteter de er vant til at lave, som de ikke kan længere. Det har jeg oplevet, at nogle elever har været lidt pressede over.”

Sådan ser Deas hjemmekontor ud under corona-krisen.

Sådan ser Deas arbejdsplads ud, når hun arbejder hjemmefra. Børnene hjemmeskoles, imens arbejdet klares fra computer og telefon.

Den seneste tid har krævet et endnu tættere samarbejde mellem undervisere og forældre. Men selvom skolen i højere grad er rykket ind i elevernes hjem, har forældrene håndteret situationen rigtig godt. ”Forældrene har været meget søde og imødekommende. Der har ikke været nogen paniktilstand eller sure miner. De ved, at vi gør det så godt vi kan,” fortæller Dea.

Også Sofie har oplevet et stort engagement, fra de forældre hun har samarbejdet med ”Forældrene tager et stort ansvar. Altså ansvaret er jo hos os som skole, men forældrene tager stor del i det ansvar. Det har været fedt at opleve, at vi sammen løfter denne her opgave, som normalt foregår 100% på vores banehalvdel.” 

Det er udfordrende for sårbare elever, når hverdagen ændrer sig pludseligt. Samarbejdet med forældrene har derfor også handlet meget om, hvordan vi har kunnet fastholde den struktur, som eleverne kender fra skolen. Sofie fortæller, ”forældrene er gode til at spørge mig til råds, om hvordan vi gør her på skolen. Hvordan arbejder vi med at skabe den struktur og forudsigelighed, som gør, at elevernes hverdag fungerer.” Og Sofie har også forsøgt at holde fast i det velkendte i planlægningen af elevernes hjemmeskoledage. ”Jeg har selv forsøgt at holde det normale skema så vidt muligt. Elevsamtalerne ligger fx på samme tidspunkt som normalt, selvom det er over telefonen. Så meget forudsigelighed som muligt, ud fra de vilkår der nu er,” fortæller hun.

Sænk barren – hverdagen kommer tilbage

Der er mange hensyn at tage, når hverdagen pludselig ændrer sig drastisk. Mange mennesker står lige nu i en situation, hvor det de plejer at gøre, skal gøres helt anderledes. Nogle forældre prøver kræfter med at undervise, imens underviserne skal lære at facilitere digitale klasserum. Når man kaster sig ud i noget nyt, kan man hurtigt komme til at tvivle på, om man gør det godt nok. Husker man nu det hele? Slår man til? Gør man tingene på den rigtige måde? For Dea har det været vigtigt, at hverken elever eller forældre knækker nakken på hjemmeundervisningen. ”Jeg sender ikke udfordrende lange skriveopgaver, der kræver at eleverne logger ind alle mulige steder. Normalt bruger jeg alle mulige ting i min undervisning som fx filmklip. Det kan jeg selvfølgelig ikke nu. Så mit eget ambitionsniveau har jeg skruet lidt ned for.”

Dea i undervisning på skolen. Vi håber snart at hverdagen vender tilbage som vi kender den på SvSH.

Dea i undervisning på skolen. Vi håber snart at hverdagen vender tilbage som vi kender den på SvSH.

Dette budskab nikker Sofie genkendende til. For hende har det hjulpet, at Børne- og undervisningsministeren har bakket op omkring, at det ikke er nu, vi skal stille for høje krav til os selv. ”Undervisningen er lidt mere fragmenteret og vi har mindre overblik i denne her tid. Derfor tror jeg også, at det er nødvendig,t at vi sænker kravene til os selv. Det er rart at vide, at det også er meldingen helt oppefra. Altså både fra myndighederne og fra skolen. Det er en særlig tid, og vi må gøre det så godt vi kan.”

Vi er nu på tredje uge, hvor Danmark har været lukket ned. Det har været en hård tid på nogle områder, men det har også været utrolig lærerigt for os som skole. Først og fremmest har vi lært, at når det virkelig brænder på, og verden ændrer sig, så er Skolen ved Sorte Hest et sted hvor vi står sammen. Vi håber på, at hverdagen snart kommer tilbage. De første elever er allerede vendt tilbage til skolen. Vi håber selvfølgelig på, at der vil komme endnu flere, når påskeferien er slut. Indtil da tager vi hatten af for alle de seje ansatte, forældre og elever, der hver dag knokler for, at alle fortsat har en god skolegang på SvSH.

FØLG SKOLEN VED SORTE HEST

Seneste nyt
Vi søger en tysklærer

Vi søger en tysklærer

Nu er der mulighed for at blive en del af det stærke team på SVSH.Vi søger nu en tysklærer til vores mellemtrin og udskoling. Er det dig, som bliver vores nye kollega, eller kender du lige den helt rigtige?Læs mere HER

Autisme i teori og praksis

Autisme i teori og praksis

  Onsdag d. 09-10-2024, Kl. 16.00-18.00 På denne temaeftermiddag sætter vi fokus på autisme. Vi vil beskæftige os med, hvad autisme er og hvordan man kan understøtte udviklingen hos børn og unge med autisme i hverdagen – både i skole og hjem. I vil opleve en...

Vi søger en sproglærer og en skolevægringskonsulent

Vi søger en sproglærer og en skolevægringskonsulent

Nu er der mulighed for at blive en del af det stærke team på SVSH.Vi søger nu en sproglærer til mellemtrinnet samt en skolevægringskonsulentEr det dig, som bliver vores nye kollega, eller kender du lige den helt rigtige?